top of page

Omul in Cosmos

Hermes Trismegistos - Stolcius (Viridarium Chymicun 1624)  Public domain, via Wikimedia Commons

„Cum este sus, asa este si jos, cum este inauntru asa este in afara, precum universul, asa este si sufletul…”

Hermes Trismegistus

Am citit impreuna capitole din cartea 'Man in the Cosmos', de Christian Wertenbaker si am dezvoltat o anumita intelegere si simtire pentru principalele subiecte abordate, inclusiv subiecte precum patternurile din natura, arta si arhitectura

Aceste patternuri variaza de la formele geometrice gasite din abundenta in natura din jurul nostru si pana la cele create de om, in designul artistic al multora dintre cele mai mari realizari arhitecturale ale lumii, precum Sagrada Familia din Barcelona.

Image: Codhill.com
Sagrada Familia, Barcelona

Am descoperit ca impartaseam un interes pentru muzica si pentru vibratiile aferente, precum si pentru patternurile, nevazute si poate neauzite, dar care cu siguranta se simt in muzica.

 

In grup am abordat subiectul complex al tonalitatilor muzicale si al seriilor armonice si am devenit interesati sa aflam mai multe despre aceste subiecte in relatia cu propria noastra dezvoltare de sine si cautare interioara. Faptul ca membrii grupului nostru apartineau mai multor tari ne-a oferit o perspectiva mai larga ori de cate ori ne intalneam.

Harmonic partials on strings

In plimbarile noastre zilnice am adunat din spatiul inconjurator multe exemple de modele repetitive precum cele gasite pe obiecte din casele noastre, pe care le-am privit impreuna sub lentilele unui microscop digital.

 

Am fost uimiti, mai ales, de felul cum apareau corzile de vioara sub lentile si faptul ca ele sunt rasucite sau infasurate, si nu drepte.

Detaliu marit al unei corzi de vioara

„M-am intrebat cum afecta asta sunetul notelor cantate pe coarda. Curiozitatea mea m-a facut sa ascult muzica cu o mai detaliata intelegere a patternurilor vizuale nevazute ale sunetelor emise de instrumentele cu corzi. Am simtit ca si cand o usa s-a deschis catre un alt nivel de apreciere a muzicii.”

O vizita la o ferma de fluturi ne-a dezvaluit exemple ale frumusetii simetriei.

Aceasta simetrie este evidenta si vizibila in natura, dar adesea trece neobservata.

 

Am citit despre simetrie si simetria rupta in natura, ceea ce ne-a facut sa reflectam asupra faptului ca nu le-am acordat niciodata prea multa atentie pana acum.

„Sa incetinesc si sa acord atentie bogatiei pe care natura o are de oferit a fost un regal pentru toate simturile. Am observat patternurile fructelor si legumelor din bucataria mea – coaja lor, frunzele sau interiorul lor. Oprindu-ma sa privesc fiecare frunza, floare si copac cu o curiozitate noua, de parca acum vedeam o intreaga lume noua de tipare, condusa perfect de legi universale, a fost experienta deosebit de frumoasa.”

Aceasta ne-a condus la intrebarea ce altceva luam de-a gata in vietile noastre? Poate ca mai sunt si alte mistere ce asteapta sa fie descoperite.

Muzica, tonalitati si vibratii

Am devenit interesati de muzica si de vibratiile nevazute din interiorul si din jurul nostru. Impreuna am explorat sunetele intr-un mod nou. Am incercat sa ascultam activ.

„Mi se pare uimitor ca atunci cand ciupesc o coarda, ea vibreaza in atat de mult parti in acelasi timp.”

In interiorul vibratiilor unei note, apar alte vibratii mai mici. In teorie, acest proces continua la nesfarsit, asa ca avem un numar infinit de armonice: seriile armonice.

 

El formeaza baza modului cum este structurata muzica. Este un concept care in cea mai mare parte ramane neobservat si nu se vorbeste despre el si totusi el se afla la baza muzicii pe care o auzim, o ascultam sau o cantam.

Moduri de vibratie (frecventa, rezonanta, armonice)

O singura nota poate contine in ea insasi toate tonurile. Am devenit curiosi in ceea ce priveste acele calitati aproape ascunse ale muzicii care ne atinge emotiile.

 

Dupa putina pregatire prealabila, spre exemplu dupa sa stam intai in liniste, am inceput sa fim mai atenti si mai prezenti. Am inceput primele experimente cu ascultarea doar a unei note, apoi am cantat unele armonice prezente dar neauzite, spre exemplu a cincea nota, a treia sau intreaga octava.

„In acest moment materialul scris pe care il citisem la grup a prins viata pentru mine.”

Am privit reprezentari vizuale ale acestui fenomen, spre exemplu frecvente sonore aplicate unui taler de metal, pe care a fost presarat cu sare. Cristalele de sare se aglomerau si formau diferite modele in functie de frecventa notei si de forma si materialul placii in stare de vibratie.

 

Am fost uimiti si de efectele vibratiilor sunetelor asupra apei, de modelele care se formau in timpul batailor unei tobe.

Textura apei sub influenta vibratiei la 432 hertz

Am ascultat inregistrarea unui copac care fusese taiat felii si pus sa cante ca si cum ar fi fost un disc de vinil pe un pick-up.

„Era un sunet atat de fascinant, de parca acel copac isi rememora viata, obsedant si terifiant, cu toate acestea ne vorbea cu vocea sa nemaiauzita pana atunci.”

Suprafata unui stejar batran

In studiile noastre am dezvoltat un interes puternic pentru frecvente si in special pentru locurile unde ele rezonau in interiorul corpului nostru. Vibratiile pot corespunde diferitelor parti din noi care au aceeasi frecventa de vibratie. Aceasta creeaza o rezonanta, pe care uneori noi o putem simti daca suntem suficient de prezenti si de deschisi spre a primi ceva.

Vase cantatoare din cupru ale unui Buddha din Nepal

Cand ascultam cu atentie o piesa muzicala, devenim constienti de efectul care se resimte inauntrul nostru: observam uneori o senzatie anume sau o trezire a ceva. Acesta este diferit fata de asociatiile obisnuite care apar in minte cand auzim muzica.

„Muzica a devenit un fel de hrana pentru noi toti. Ea a reinviat ceva in mine."

bottom of page